به گزارش سلامت رسانه، پنل تخصصی صادرات تجهیزات پزشکی در حاشیه نمایشگاه «ایرانمد ۲۰۲۵» با حضور جمعی از مسئولان و فعالان حوزه دانشبنیان برگزار شد.
دکتر میرآبادی، رئیس سابق مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، در این نشست اظهار کرد: حوزه تجهیزات پزشکی و سلامت از جمله بخشهای اعتبارآفرین کشور در تعاملات بینالمللی است. توانمندی موجود در این حوزه زبانزد است و در اقتصاد دانشبنیان و تنوعبخشی به اقتصاد بینالمللی، نقش برجستهای دارد.
وی افزود: شرکتهای ایرانی هر جا که خدمات و محصولات خود را ارائه کردهاند، مورد استقبال جدی قرار گرفتهاند و در واقع مبلغ توان علمی و فناورانه سایر شرکتهای ایرانی فعال در این عرصه بودهاند.
میرآبادی خاطرنشان کرد: برای رشد صادرات این حوزه، بخشی از اقدامات مرتبط با دولت است. امور اجرایی بر عهده دولت بوده و باید برنامههای حمایتی جدی و هدفمند برای تبدیل ظرفیتهای داخلی به ثروت ملی داشته باشد.
ضرورت برنامهریزی بلندمدت در نمایشگاههای خارجی
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حضور بینالمللی، ضعف برنامهریزی در نمایشگاههای خارجی است. گاهی تا دو هفته پیش از برگزاری نمایشگاه، وضعیت ثبتنام شرکتکنندگان ایرانی مشخص نیست، در حالیکه سایر کشورها از شش ماه قبل پاویون خود را رزرو میکنند. این تعلل موجب میشود شرکتهای ایرانی در بخشهای نامناسب نمایشگاهها مستقر شوند و از نظر بازدید و تقویت برند آسیب ببینند.
وی افزود: اکنون تقویم نمایشگاههای بینالمللی میان معاونت علمی، سازمان توسعه تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی هماهنگتر شده و انتشار تقویمهای سالانه میتواند مبنای برنامهریزی منسجم شرکتها باشد تا بسیاری از چالشهای جاری کاهش یابد.
تولید فراسرزمینی و فرصتهای منطقهای
میرآبادی یکی از محورهای مهم توسعه صادرات را تولید فراسرزمینی دانست و گفت: همانطور که در گذشته مفهوم کشت فراسرزمینی در بخش کشاورزی مطرح بود، امروز در جهان موضوع تولید فراسرزمینی بهشدت مورد توجه است. کشورها کمتر تمایل دارند محصول نهایی را وارد کنند و مایلاند در زنجیره تولید حضور داشته باشند.
وی با اشاره به کشورهای هدف افزود: اگر پیشنهادات مشابهی به کشورهایی با واردات گسترده در حوزه سلامت ارائه شود، مسیر تازهای برای توسعه صادرات شرکتهای فناوری ایرانی گشوده خواهد شد. وی تأکید کرد زمانی که در تعاملات بینالمللی صرفاً فروش محصول مطرح میشود، استقبال محدود است، اما انتقال دانش فنی با استقبال مقامات عالی کشورها روبهرو میشود.
کنسرسیوم صادراتی؛ راهکار موفق در پروژههای بیمارستانی
میرآبادی در ادامه اظهار کرد: حوزه تجهیزات پزشکی معمولاً مخاطبانی از جنس پروژههای بیمارستانی دارد که ترجیح میدهند با مجموعههایی دارای سبد کامل محصولات همکاری کنند. تشکیل کنسرسیومهای صادراتی با محوریت انجمنهای تخصصی میتواند شانس موفقیت مذاکرات را افزایش دهد.
وی افزود: برای مثال در کشور ازبکستان، پیشنهاد تجهیز کامل شش بیمارستان زنجیرهای ارائه شده است که شرکتها میتوانند در قالب کنسرسیوم مشترک، محصولات خود را در ترکیب سبد مشارکتی قرار دهند.
لزوم تغییر نگاه در توسعه صادرات
میرآبادی در پایان گفت: برای توسعه صادرات باید از رویکردهای سنتی فاصله بگیریم. بازارهای جدید نیازمند مدلهای نو و همکاریهای هدفمند هستند. با همافزایی و هماهنگی میتوان سهم اقتصاد دانشبنیان را در سبد اقتصادی کشور افزایش داد و ظرفیتهای تازهای در بازارهای بینالمللی ایجاد کرد.
- نویسنده : علی اصغر اصولی
- منبع خبر : سلامت رسانه










































