به گزارش سلامت رسانه، انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور، در نشست خبری «نخستین رویداد بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری در گردشگری پزشکی» با اشاره به ظرفیتهای متنوع ایران در حوزه تمدنی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی، زیارتی و مذهبی گفت: افزون بر این قابلیتها، ایران از توانمندیهای ویژهای در حوزه سلامت نیز برخوردار است.
وی با بیان اینکه، نیروی انسانی متخصص و ماهر در تمامی رشتههای پزشکی تربیت شده است، افزود: ایران امروز در بسیاری از شاخههای درمانی همتراز کشورهای اروپایی و آمریکایی عمل میکند و در میان کشورهای منطقه نیز جایگاه برجستهای دارد و، دو کشور عراق و افغانستان بیشترین استفادهکنندگان از خدمات درمانی ایران در حوزه گردشگری سلامت هستند.
نوسانات ورود گردشگران در ماههای اخیر
محسنی بندپی در ادامه با اشاره به تغییرات اخیر در ورود گردشگران اظهار کرد: از زمان آغاز جنگ ۱۲ روزه، ورود گردشگران به کشور کاهش یافت، اما در مهرماه امسال دوباره روند افزایشی به خود گرفت. در فروردین ۱۴۰۴، میزان ورود گردشگران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش داشت، اما در اردیبهشت بهدلیل نگرانیهای منطقهای تنها ۸ درصد رشد کرد. در خرداد این رقم منفی ۲۲ درصد و در تیرماه منفی ۵۲ درصد شد. با این حال در شهریور منفی ۱۸ درصد و در مهرماه به مثبت ۱۱ درصد رسید و در حال حاضر ۶۸ درصد از گردشگران ورودی از کشور عراق هستند.
نظارت بر گردشگر سلامت از لحظه ورود تا پایان درمان
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در تشریح اقدامات جدید برای توسعه گردشگری سلامت گفت: در ۹ ماه گذشته، وزارتخانههای اطلاعات، امور خارجه، میراث فرهنگی، بهداشت، اتاق بازرگانی و سازمان نظام پزشکی جلسات منظمی برای آسیبشناسی وضعیت برگزار کردند. نتیجه بررسیها نشان داد که نبود انسجام و هماهنگی درونبخشی از دلایل اصلی بیاعتمادی برخی کشورها و کاهش ارزش افزوده این حوزه بوده است.
او افزود: بر همین اساس سامانهای طراحی شده که گردشگر سلامت را از لحظه ورود از کشور مبدأ تا پایان مراحل درمان رصد میکند. نظارت بر فرآیند بر عهده وزارت میراث فرهنگی و ارائه خدمات درمانی بر عهده وزارت بهداشت است. این سامانه هماکنون در سه استان به صورت پایلوت در حال اجراست.
برگزاری جشنواره برندینگ گردشگری سلامت
محسنی بندپی با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت گفت: این بخش به دلیل ماهیت خود در برابر بحرانها کمتر آسیبپذیر است و از سوی دیگر میتواند با نمایش توان پزشکی کشور، چهره واقعی ایران را در برابر تبلیغات ایرانهراسی نشان دهد.
وی در پایان از برنامه وزارتخانه برای برندسازی گردشگری سلامت ایران در قالب برگزاری جشنوارهای بینالمللی خبر داد و تأکید کرد: عراق مهمترین بازار هدف ایران در حوزه گردشگری سلامت است و باید برای جذب بیشتر بیماران این کشور برنامهریزی ویژهای انجام شود.
- نویسنده : سیما حسینی
- منبع خبر : سلامت رسانه










































